JENIS-JENIS PENULISAN REFLEKSI Manakala Menurut (Hatton & Smith, 1995) jenis-jenis penulisan refleksi boleh dibahagikan kepada empat jenis: * Penulisan Deskriptif * Refleksi Deskriptif * Refleksi Dialog * Refleksi Kritikal (1)-PENULISAN DESKRIPTIF * Bukan reflektif * Hanya laporan peristiwa tanpa memberi sebab, akibat dan kesan * Tidak ada alasan atau justifikasi. (2)-REFLEKSI DESCRIPTIF * Ada penerangan sebab dan akibat peristiwa atau pengalaman. * Terdapat ciri-ciri penaakulan, renungan dan alasan. * Ciri-ciri penerokaan terhadap kemungkinan sudah lepas dan akan datang. * Membuat justifikasi dan jangkaan. (3)- REFLEKSI DIALOG * Terdapat kata-kata bisikan hati. * Seakan berbincang sendiri (monolog). * Membantu penerokaan lebih luas (di luar dirinya) . * Membawa kesedaran diri dan pengetahuan baru. * Bersifat lebih terbuka. (4)- REFLEKSI KRITIKAL. * Mengaitkan peristiwa atau pengalaman bilik darjah dengan perkara di luar bilik rutin bilik darjah. * Falsafah diri, isu-isu masyarakat dan moral. * Penulis memberi makna terhadap peristiwa yang telah berlaku kepada dirinya dan peranannya sebagai insan.
JENIS-JENIS PENULISAN REFLEKSI
ReplyDeleteManakala Menurut (Hatton & Smith, 1995) jenis-jenis penulisan refleksi boleh dibahagikan kepada empat jenis:
* Penulisan Deskriptif
* Refleksi Deskriptif
* Refleksi Dialog
* Refleksi Kritikal
(1)-PENULISAN DESKRIPTIF * Bukan reflektif * Hanya laporan peristiwa tanpa memberi sebab, akibat dan kesan * Tidak ada alasan atau justifikasi. (2)-REFLEKSI DESCRIPTIF * Ada penerangan sebab dan akibat peristiwa atau pengalaman. * Terdapat ciri-ciri penaakulan, renungan dan alasan. * Ciri-ciri penerokaan terhadap kemungkinan sudah lepas dan akan datang. * Membuat justifikasi dan jangkaan. (3)- REFLEKSI DIALOG * Terdapat kata-kata bisikan hati. * Seakan berbincang sendiri (monolog). * Membantu penerokaan lebih luas (di luar dirinya) . * Membawa kesedaran diri dan pengetahuan baru. * Bersifat lebih terbuka. (4)- REFLEKSI KRITIKAL. * Mengaitkan peristiwa atau pengalaman bilik darjah dengan perkara di luar bilik rutin bilik darjah. * Falsafah diri, isu-isu masyarakat dan moral. * Penulis memberi makna terhadap peristiwa yang telah berlaku kepada dirinya dan peranannya sebagai insan.